Nowy Radny w gminie Oferta szkolenia zamkniętego dla Radnych Cena szkolenia: 6500 PLN netto + 23% VAT Cena szkolenia wyliczona jest dla grupy radnych 20-50 osób. Podstawowa cena szkolenia obejmuje: wykład – 5-6 godzin, materiały szkoleniowe, zaświadczenia, (dojazd wykładowcy, nocleg).
W sprawie innych elementów programu, organizacji szkolenia, cen oraz warunków uczestnictwa prosimy kontaktować się z naszym biurem tel. 22-51-77-800 lub taxpress@poczta.onet.pl
Termin szkolenia: Do uzgodnienia – PROWADZĄCY: DR PIOTR SOŁTYK - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Prawa i Ekonomii KUL w Stalowej Woli, audytor wewnętrzny PROGRAM SZKOLENIA:
- przepisy Konstytucji RP w zakresie działania samorządu terytorialnego; - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; - Europejska Karta Samorządu Terytorialnego; - ustawa z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym; - ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; - ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; - ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach; obrachunkowych; - ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- katalog podmiotów tworzących sektor finansów publicznych; - jednostka budżetowa – charakterystyka, - statut jednostki budżetowej; - zasady gospodarki finansowej – plan finansowy; - zasady rozliczeń jednostki budżetowej z budżetem samorządowym; - zasady tworzenia i likwidacji jednostki budżetowej; - samorządowy zakład budżetowy – przedmiot realizowanych zadań; - zasady gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego; - rodzaje dotacji przekazywanych do zakładu budżetowego z budżetu samorządowego; - zasady tworzenia, łączenia i przekształcania w inną formę samorządowego zakładu budżetowego; - gospodarka finansowa samorządowych osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych ustaw np. instytucje kultury; - tworzenie i zasady działania wydzielonego rachunku dochodów własnych w samorządowych jednostkach oświatowych.
- funkcje finansów publicznych; - zasada jawność w gospodarowaniu środkami publicznymi; - dostęp radnego do dokumentów jednostki; - istota i zasady stosowania klasyfikacji budżetowej; - specyfika – szczególne zasady rachunkowości jednostki samorządu terytorialnego; - zasady ponoszenia wydatków publicznych; - plan finansowy – ujęcie dochodów i dokonywanie wydatków; - odpowiedzialność kierownika jednostki samorządu terytorialnego za gospodarkę finansową – orzecznictwo sądowe i GKO; - obowiązki i zadania głównego księgowego – skarbnika;
- pojęcie budżetu samorządowego; - ważne terminy; - funkcje budżetu; - treść chwały budżetowej; - załączniki uchwały budżetowej; - przeznaczenie wydatków budżetu samorządowego; - zaciąganie zobowiązań; - pojęcie deficytu budżetowego - finansowanie deficytu budżetowego; - ograniczenie deficytu; - kompetencje organów: stanowiącego i wykonawczego do dokonywania zmian w budżecie; - rezerwy budżetowe – ogólna i celowa; - kompetencje organów: stanowiącego i wykonawczego do zarządzania rezerwami budżetowymi; - wydatki na fundusz sołecki; - planowanie przychodów i rozchodów; - upoważnienia w uchwale budżetowej.
- terminy; - inicjatywa w sprawie przygotowania budżetu; - kompetencje organów stanowiącego i wykonawczego; - uchwała organu stanowiącego w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej; - planowanie dochodów i wydatków w budżecie; - adresaci projektu uchwały budżetowej; - opinia RIO o projekcie uchwały budżetowej; - projekt budżetu jako podstawa gospodarki finansowej; - ograniczenia organu stanowiącego; - konsekwencje niepodjęcia uchwały budżetowej; - ograniczenia prawne organu stanowiącego w przedmiocie uchwalenia budżetu; - rola RIO w przedmiocie projektu uchwały budżetowej.
- pojęcie długu; - indywidualny wskaźnik zadłużenia; - zasady wyliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia; - konsekwencję nie spełnienia relacji wynikającej z wskaźnika zadłużenia.
- pojęcie Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF); - treść WPF; - upoważnienia w uchwale WPF; - kompetencje organu stanowiącego i wykonawczego; - opinia RIO w sprawie uchwały WPF.
- pojęcie wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego; - zasady gospodarki finansowej w przedmiocie wykonania budżetu samorządowego; - obowiązki jednostek organizacyjnych w zakresie planów finansowych; - plany finansowe dotyczące administracji rządowej; - zasady dokonywania zmian w planie dochodów i planie wydatków; - istota i zasady przy wydatkach niewygasających; - dotacje udzielane z budżetu samorządowego; - dotacja celowa; - dotacja podmiotowa; - dotacja przedmiotowa; - umowa dotacyjna; - dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych; - rozliczenie dotacji – konsekwencje nie rozliczenia, nieprawidłowego wykorzystania; - kontrola dotacji; - zaciąganie kredytów i pożyczek uprawnienia organów; - blokowanie wydatków w budżecie – uprawnienia organu stanowiącego; - obsługa bankowa budżetu samorządowego; - uprawnienia organu stanowiącego w przedmiocie lokowania wolnych środków.
- pojęcie absolutorium; - terminy przekazywania sprawozdań; - obowiązki organu wykonawczego w procedurze absolutoryjnej; - badanie przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego; - struktura sprawozdania z wykonania budżetu; - rola organu komisji rewizyjnej w przedmiocie sprawozdania finansowego; - wniosek komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium; - rola organu stanowiącego w przedmiocie sprawozdania finansowego; - uchwała w sprawie absolutorium dla zarządu JST; - wybrane orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO w przedmiocie absolutorium komunalnego.
- pojęcie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych; - cele kontroli zarządczej; - odpowiedzialność za działania kontroli zarządczej w samorządzie terytorialnym; - mechanizmy kontroli zarządczej; - audyt w samorządzie terytorialnym – pojęcie przedmiot działania; - audyt obligatoryjny i fakultatywny; - audyt przez usługodawcę zewnętrznego; - konsekwencje za brak prowadzenia audytu wewnętrznego; - współpraca audytora z przedstawicielami organu stanowiącego.
- opinia o projekcie budżetu; - opinia o projekcie WPF; - opinia o deficycie; - opinia o długu; - opinia o możliwości spłaty planowanych kredytów i emisji papierów wartościowych; - opinia o wniosku komisji rewizyjnej o absolutorium; - opinia o sprawozdaniach za I półrocze i za cały rok.
- pojęcie dyscypliny finansów publicznych; - osoby odpowiedzialne na naruszenie dyscypliny finansów publicznych; - czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych; - katalog kar; - konsekwencje prawne ukarania poszczególnymi rodzajami karami.
|